Facebook stopt met advertenties van dubieuze financiële producten (als BitCoin?)

'Het past niet goed bij onze kernwaarden'. Het sociale medium is er helder over: een advertentie plaatsten is leuk, maar het mag niet zo zijn dat er iets wordt aangeboden dat niet veilig is, of dat niet in het belang is van de eindgebruiker. Dat geldt kennelijk voor 'ICO's' (een nieuwe kopie van BitCoin), binaire opties en andere rommel. Sinds vandaag is het niet meer mogelijk om dergelijke advertenties van aanbiedingen met een penetrant geurtje te plaatsen. 

Op zich is dat een logische stap. BitCoin en 'ICO's' hebben een sterk inherent risico, omdat een aangeboden belegging altijd een sterk speculatief karakter heeft. Geld verdienen aan een bubbel door advertenties te pushen is op korte termijn leuk, achteraf is dat natuurlijk niet zo. Binaire opties zijn gestructureerde producten, waarbij men kiezen op enkel een stijging of een daling van onder meer aandelen: vandaar het binaire aspect. Omdat er derivaten worden gekocht (opties) zonder dat men over het onderliggende stuk beschikt, is ook dit een zeer risicovolle vorm van zuivere speculatie. Dat cryptocurrency's in een adem genoemd worden met binaire opties is veelzeggend voor het respect dat Facebook ervoor kan opbrengen. 

Aan de andere kant is dit wel een gevalletje 'de kat op het spek binden'. Facebook krijgt elk kwartaal $ 10 miljard in de schoot geworpen van adverteerders, die er belang bij hebben dat een aankoopbeslissing niet naar links of naar rechts uitvalt: anders wordt er niet geadverteerd, zo simpel is dat. Facebook kan al die adverteerders nooit controleren en een stempel wel of niet kosjer geven. 

Zo accepteert Facebook agressieve advertenties, bijvoorbeeld van BRIC Investment. Als u op zo'n advertentie klikt, dan vult Facebook alvast uw mailadres en telefoonnummer in. Die heeft het bedrijf, omdat het uit veiligheidsoogpunt informatie van u moet hebben. Maar die wordt meteen ook commercieel ingezet.

Dat BRIC Investment is al twintig jaar lekker aan de weg aan het timmeren, met vastgoed over de hele wereld. Dat het allemaal iets te goed is om waar te zijn leest u in dit verhaal. Bottom line voor nu: als crypto's niet meer mogen adverteren op Facebook, dan weten we nog wel een paar.